Coolblue neemt ENERGIIQ-portfoliobedrijf Plotwise over
The word is out: het Rotterdamse Coolblue koopt het Delftse ENERGIIQ-portfoliobedrijf Plotwise. Met deze exit blijft unieke, energiebesparende technologie voor de regio te behouden. Plotwise realiseert tot 20% CO2-reductie per bezorgd pakket. Om verder op te schalen ontving de scale-up in 2020 een investering van het Zuid-Hollands energie-innovatiefonds ENERGIIQ. Coolblue neemt Plotwise nu volledig over.
De laatste stap van de logistieke keten, de last-mile-delivery, vormt met zo’n 30-55 % van de totale bezorgkosten een grote bottleneck voor de e-commercemarkt. Daarom ontwikkelde Plotwise vernieuwende planningssoftware op basis van kunstmatige intelligentie, waarmee onder meer Coolblue, PostNL en Red je Pakketje de bezorging van pakketjes slim en klantgericht inplannen. Zo maakt het Delftse bedrijf thuisbezorging veiliger, duurzamer en efficiënter.
Lees hier ook het FD-artikel
“Coolblue gebruikt de software van Plotwise bijvoorbeeld om klanten een tijdvak voor de bezorging van hun wasmachine of televisie te laten kiezen. De software houdt daarbij rekening met allerlei factoren, zoals andere bezorgadressen in de buurt en de verkeersdrukte. Daarmee zorgt Plotwise ervoor dat de bezorgers van de webwinkel zoveel mogelijk stops maken op hun route, waardoor zij efficiënter rijden en minder vervuiling uitstoten.”
Plotwise maakt planning onderdeel bestelproces
Voorheen maakten bezorgdiensten voornamelijk gebruik van een statische planning. Daarbij worden de routes meestal een paar keer per jaar bepaald op basis van postcodegebieden. Als de hoeveelheid pakketten verandert, verandert de route niet mee. “Deze traditionele bezorgplanning werkt goed voor business-to-businesstransport, maar is minder geschikt voor bezorging tot aan de eindklant,” legt Michel uit. “Er zijn te veel fluctuaties en afhankelijkheden, waardoor de puzzel te groot wordt. Hierdoor ontstaan er al snel grote verschillen tussen rustige en drukkere momenten, met als gevolg inefficiënte routes of tijdsdruk.”
Daarom haalt Plotwise de planning naar voren, zodat het onderdeel wordt van het bestelproces. “Dat maakt de bezorging meer klantgericht. Als je bijvoorbeeld iets bij een webwinkel bestelt, krijg je meteen een aantal bezorgopties op basis van alle relevante factoren, zoals het verkeer op dat moment, de al geplande bezorgingen in de omgeving en het meest geschikte voertuig, zoals een busje of elektrische bakfiets. Op die manier maken we consumenten bewust van de mogelijkheden en consequenties, kunnen we gedrag beter beïnvloeden en zo aansturen op gunstige keuzes.”